Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
EN

Hoe kun je je vak meer blended maken en wat voor andere vormen van onderwijsinnovatie kun je toepassen? Deze vragen stonden centraal in de ABC-workshops die op 13 en 14 februari werden georganiseerd door het Centre for Innovation in Learning and Teaching, het CILT.

ABC-workshop CILT
Foto: Egbert Neels

Clive Young en Nataša Perović van het University College London (UCL) verzorgden drie workshops waarbij totaal 30 docenten, Canvas-beheerders en trainers aanwezig waren.  ABC staat bij UCL voor Arena Blended Connected, waarbij Arena het onderdeel is dat zich bezig houdt met blended learning, Blended voor blended learning en Connected voor hun strategie van Connected Curriculum. De ABC-workshop is een praktische toepassing van het werk van Diana Laurillard over learning types.

De workshop daagt deelnemers uit om naar hun onderwijs te kijken door de bril van deze verschillende leertypes. De zes leertypes zijn acquisition (acquisitie), collaboration (samenwerking), discussion (discussie), investigation (onderzoek), practice (oefening) en production (productie). 

Herontwerp

De deelnemers worden zo gegroepeerd dat elke groep aan het herontwerp van een vak of het ontwerp van een nieuw vak werkt. Elke groep start met het maken van een korte tekst "tweet" met een beschrijving waar het vak over gaat en bekijken welke leertypes nu in het vak zitten en in welke mate. Dan gaan de deelnemers aan de slag om met deze leertypes een logische flow in het vak te maken. Als die flow van type activiteiten is bedacht, worden de echte activiteiten bedacht, bijvoorbeeld een quiz, iets onderzoeken of een artikel lezen. Daarbij worden suggesties gedaan voor online en face-to-face activiteiten. Binnen twee uur had elk groepje een concreet plan met acties.

Egbert Neels, projectmanager onderwijsinnovatie  voor CILT: ‘Het was boeiend om docenten tijdens de workshop door de bril van de verschillende learning activities naar hun eigen onderwijs te zien kijken. Binnen een uur ontstond, vanuit hun eigen onderwijsexpertise, een concreet plan voor herontwerp waar ze verder mee aan de slag kunnen.

Persoonlijk denk ik dat deze workshop waardevolle inzichten op kan leveren voor docenten die hun onderwijs in Canvas opnieuw vorm willen geven. In de komende tijd zal door CILT en de facultaire Teaching Quality and Innovation officers verder nagedacht over de inzet van dit programma binnen de verschillende UvA-faculteiten. ‘